نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2088
-
الف
+

نکو داشت 2 هنرمند فقید سینما و تلویزیون ایران در جشنواره فجر

مراسم بزرگداشت «پرویز پورحسینی» و «چنگیز جلیلوند» دو هنرمند فقید سینما و تلویزیون ایران در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فلم فجر برگزار خواهد شد.

به گزارش آی فیلم 2، نکوداشت دو هنرمند فقید سینما و تلویزیون ایران، «پرویز پورحسینی» بازیگر و «چنگیز جلیلوند» صداپیشه و بازیگر که سال روان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفتند، در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فلم فجرایران برگزار خواهد شد.

پرویز پورحسینی در اسد(مرداد) ۱۳۲۰ در تهران متولد شد.

وی دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای تهران است. علاقمندان به سینما و تلویزیون ایران او را با نقش‌های متفاوت و پیچیده، از پیشکار شازده‌قجری در فلم «طلسم» و  کامران میرزای «کمال‌الملک»، متین السلطنه در «هزاردستان» تا پدر در «باشو غریبه کوچک»، بمب‌گذار فلم «ایستگاه» و حضرت زکریا در سریال «مریم مقدس» به خاطر می‌آورند.

پورحسینی که از دهه پنجاه فعالیت هنری اش را با بازی در تیاتر آغاز کرد، در سینمای ایران تجربه کار با کارگردانان نام‌داری چون بهرام بیضایی، علی حاتمی، واروژکریم مسیحی، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و ... را در کارنامه کاری خود داشت.

او در دوران فعالیت خود دو بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برنده یک دیپلوم افتخار از جشنواره فلم فجر ایران شد.

این بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون ایران در ۷ قوس(آذر) ۹۹ بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

سریال های «بچه مهندس»، «شب دهم»، «میکائیل»، «یادآوری»، «روزی روزگاری»، «گمشدگان» و «مریم مقدس» با بازی زنده یاد «پرویز پورحسینی» از شبکه آی فیلم 2 به نشر رسیده بود.  

عنوان مرد حنجره طلایی و آقای دوبله ایران که به میان می‌آید، نام «چنگیز جلیلوند» یکی از مهم‌ترین نام‌هایی است که در ذهن علاقه‌مندان به سینما در ایران  ثبت شده است.

او که زاده سال ۱۳۱۹ در شیراز بود، فعالیت هنری خود را از تیاتر آغاز کرد و فعالیتش در سال‌های پیش از انقلاب در صنعت دوبله به خاطر صحبت به جای بسیاری از ستاره های مشهور ایرانی و خارجی باعث شد به یکی از مهم‌ترین هنرمندان عرصه دوبله ایران بدل شود.

صلابت صدای او در گویندگی به جای بازیگران مشهور ایران و جهان در خاطر مخاطب ایرانی ماندگار و نقش‌آفرینی‌هایش در فلم‌های سینمای ایران خاطره‌انگیز شد. در سال ۹۹ ویروس کرونا این هنرمند برجسته را از جامعه هنری ایران گرفت اما صدای ماندگارش در یادها زنده است.

همچنین وی در سریال های «عبور از پاییز»، «یلدا»، «نوشدارو» و «معمای شاه» به نقش آفرینی پرداخته است و چند برنامه تلویزیونی را نیز به عنوان گرداننده حضور داشته است.

سی و نهمین جشنواره فلم فجر ایران از ۱۲ تا ۲۲ دلو (بهمن) ۹۹ به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

بازیگر سریال «مریم مقدس» درگذشت

صدای ماندگار دوبله ایران خاموش شد

 هنرنمایی مرحوم «پرویز پورحسینی» در سریال «مریم مقدس»
 

نظر شما
ارسال نظر